lördag 19 februari 2011

Sök friden och bevara den


Jag läser en helt underbar bok just nu; Sök friden och bevara den Vill bara dela med mig ett litet stycke ur den om Guds kärlek och hur vi tillitsfullt kan förtrösta på Honom.

"Att betrakta Jesus som ger sitt liv för oss, som med en "alltför stor kärlek" uppenbarad på korset, detta är vad som kan ingjuta förtroende och tillit. Att ständigt kontemplera ett sådant yttersta bevis på kärlek - "Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner" (Joh 15:13) - med trons och kärlekens blick, skulle detta inte långsamt kunna befästa vårt hjärta en orubblig tillit? Vad kan man frukta från en Gud som så påtagligt har visat oss sin kärlek? Hur skulle han inte kunna vara för oss, totalt och helt och fullt på vår sida, hur skulle han inte göra allt för oss, denne Gud som är människornas vän och som inte "skonade sin egen son utan utlämnade honom för att hjälpa oss alla (Rom 8:32)? Och "om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss? (Rom 8:31) Om Gud är för oss, vilken ondska skulle då verkligen kunna skada oss?"

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jesus blir kärleksfullare för varje år jag lever.När jag tänker tillbaka på min sjukdomsperiod så kan jag konstatera att han är med igenom alla mörka pass vi får gå igenom.Namnet JESUS är kraftfullt och fullt av läkedom.
Tack för ditt fina inlägg.
Lisbeth

Anonym sa...

Vad spännande. Jag håller också på att läsa en kristen bok just nu (har glömt bort namnet på den i skrivande stund). Men den handlar om hur man kan påverka vad som händer i ens liv genom ett positivt tänkande. Mycket intressant bok.

Makena sa...

Lisbeth: Ja ofta är det ju så att när vi är som svagast är Han som starkast och vi har lättare att se Hans kärlek och omsorg om oss. Underbar är han!

Catrin: Roligt att höra! Berätta gärna vad den heter. Låter intressant! :)

Eva Lundell sa...

Har man det i sitt hjärta får man rätt perspektiv på livet och kan njuta mer och se på möjligheter i stället för att frukta vad som kan hända. Det perspektivet behöver jag mer av