torsdag 3 mars 2011

Busig skrivlek!

Min nyfyllda 6-åring är helt galen i att läsa och skriva just nu! För att ytterligare stimulera hennes skrivlusta hittade jag på en rolig skrivlek att göra tillsammans med henne.


Vi börjar med att lägga ut ett antal bildkort på bordet. Jag har tagit dessa från ett spel. Sen säger jag: "Blanda, blanda, blanda, blunda!" Och när jag säger "Blunda!" blundar hon och drar ett kort. Korten har olika bilder på respektive sida och hon får välja vilket av dom hon vill skriva.

Jag har innan vi gjorde det första gången visat henne hur hon ska skriva alla små bokstäver och hon kan se dem längst upp på papperet. När jag visar henne detta gör jag det på ett lekfullt sätt. Jag tror som bekant på att leka in kunskap! De fyra linjerna emellan vilka bokstäverna ska hålla sig kallar jag: högsta taket, lilla taket, golvet och källaren. Sen pratar jag busigt om bokstäverna  T ex säger jag att lilla l är så lång så han vill börja ända uppe från det högsta taket. Lilla p stoppar ner foten ända ner till källaren osv. Jag visar henne också det rätta sättet att skriva bokstäverna; uppifrån, åt vänster osv. Lika bra att lära sig rätt ifrån början resonerar jag.

Sen när hon skriver är jag noga med att rätta henne på ett busigt och lekfullt sätt. Hamnar en bokstav t ex lite under "golvet" där den ska vara, säger jag med glimten i ögat: "Nämen nu tror jag e håller på att ramla ner i källaren!" eller om en bokstav svävar i luften ovanför linjen: "Nu får du allt säga åt o att sluta hoppa och sätta sig på golvet!" osv. Hon gapskrattar, grälar lite på bokstaven och suddar sedan glatt och skriver rätt! Och visst blir det fint!!

Titta bara här!

När hon skrivit klart ett ord ger jag henne massor av beröm och vi gör en "high five". Sen lägger hon kortet åt sidan och vi säger på nytt: "Blanda, blanda, blanda, blunda!"

Jojjan tycker detta är nästan det roligaste som finns just nu! Ideligen vill hon att vi ska leka skrivleken och jag börjar nästan ångra att jag hittade på den, men bara nästan. Jag tycker ju faktiskt att det är vansinnigt kul att hon är så intresserad av att skriva och att skriva fint!

Inga kommentarer: