torsdag 9 juni 2011

Å se så många blommor som redan slagit ut på ängen..


Åh vad jag älskar att kunna plocka in vilda blommor att pryda mitt hem med. De bara står där på ängen och jag får lov att plocka in dem alldeles gratis. Vilken lyx! Just nu blommar också våra icke beskurna rosor. Varken min man eller jag vet något om rosbeskäring över huvud taget, men ändå står de där och blommar så fint och doftar så gott. Dessa ljumma sommarkvällar tycker jag om att sätta mig i en skön stol intill mina rosor och läsa. Balsam för själen.


Om kvällarna tycker jag också om att ta en blomsterpromenad. Ni vet en sådan där när man går ut och plockar blommor. Dessa vita vildrosor fann jag i ett backsnår. De pryder nu mitt köksfönster och blommar mellan pelargonierna som för tillfället bara står i knopp.


På handfatet i badrummet har jag satt en liten ros från trädgården i en ljuslykta. Om vintern har där varit ett värmeljus. Nu passar det bättre med en ros och jag blir så glad av att se den stå där och göra badrummet så härligt lyxigt och somrigt.


En annan av rosorna har jag placerat i tussilagovasen intill mina burkar med virkade lock och rosor. Tyckte det var lite kul med en levande ros där bland dem i garn.



Även sovrummet har fått sin beskärda (hehe) del av rosor. Där finns ingen fönsterbräda. Men vad gör väl det när man kan hänga upp en vas i fönstret! Jag bara tog en lämplig glasvas och virade ståltråd runt överkanten och så lät jag ståltråden löpa så den nådde ända upp till överkanten av fönstret där jag fäste den. De lyser nu upp så fint mellan de vita spetsgardinerna och gör mig barnsligt lycklig i all sin enkelhet.


Sen har jag förstås plockat stora fång av midsommarblomster. Alldeles nära här växer det massor av dessa lila skönheter och jag tar med mig in så många jag bara kan! De står ju inte så länge, men då är det ju bara att gå ut och plocka nya!


På min blomsterpromenad i går fann jag också dessa fina prästkragar. Genast kom jag att tänka på hur vi som barn brukade plocka prästkragar och med hjälp av de vita kronbladen bestämma vad vi skulle göra om vi var oense. Ville t ex jag att vi skulle leka affär medan min kompis ville bygga en koja så drog vi bara ett blad i taget medan vi sa: Leka affär, bygga koja, leka affär, bygga koja osv tills alla bladen var slut och det man sa på sista bladet det blev det! Mycket smart och demokratiskt. Kronbladen på mina prästkragar fick nu dock sitta kvar och sen stå så stiliga i min högsta vas på vardagsrumsbordet.

En sällsam lycka är det att på detta sätt kunna njuta skapelsens alla vackra konstverk. För konstver är de verkligen. När jag studerar en blomma så slås jag av den fantastiska detaljrikedomen! Varje liten enskild blomma är så fint gjord och rik på detaljer. Till och med varje pytteliten förgätmigej eller varje liten enskild miniblomma på hundkexen. Jag kan inte annat än förundras!

Inga kommentarer: