torsdag 16 juni 2011

Vill du le en hel bok igenom?


Nu ska ni få ett tips på en riktigt mysig bok att läsa i hängmattan i sommar! Den heter "Britt-Mari lättar sitt  hjärta" och är Astrid Lindgrens första bok. Jag hade aldrig hört talas om boken innan jag fick tips om den här. Och när jag såg att den var skriven av Astrid Lindgren blev jag såklart mycket nyfiken!Jag gick till biblioteket där den fick hämtas fram från magasinet. Bibliotekarien sa att den aldrig blev någon storsäljare, men det lät jag mig inte avskräckas av.  Och det var kolossalt tur det! För denna bok är helt underbar! Britt-Mari är en 15-årig tjej i 50-talets glada Sverige. Hon får en skrivmaskin och sedan börjar hon brevväxla med en viss Kajsa i Stockholm. Bara detta med brevväxling är ju exotiskt i sig. Själv brevväxlade man ju till höger och vänster som barn, men jag betvivlar starkt att detta fenomen existerar i dagens elektroniska värld. I alla fall. Dessa brev utgör boken och vilka brev sen! Britt-Mari, eller rättare sagt Astrid, skriver så muntert och roligt och lättsamt och trevligt att man finner sig själv sitta och le medan man läser. Då och då måste man också fnittra till eller till och med skratta högt! Ja detta är en bok att bli glad av. Igår kväll var jag trött och slut efter jobbet och kände mig allmänt sur och grinig. Men så satte jag mig med boken och efter 10 minuter kände jag mig som ny igen. Jag log och skrattade för mig själv där vid farstukvistsbordet med min tekopp intill mig och livet kändes åter trivsamt och härligt. Så vill du le en hel bok igenom så gå genast och låna denna lilla pärla! Den kommer att förgylla några timmar av din sommar, det törs jag garantera!

2 kommentarer:

Cayenne sa...

Jag har den i min bokhylla.Den kom för någon vecka sedan då vi har prenumererat på AL´s böcker. Tyvärr är intresset svalt hos barnen för hennes böcker, men jag kan ju läsa dem;)

smultron sa...

Jag kände till den och visste att det var hennes första, men har inte läst den. Kanske jag måste göra. Var en flitig brevskriverska under mååånga år. Böcker att bli glad av gillas ju. :-)