onsdag 13 juli 2011

Ett hus fullt med skatter!!!


Vilken guldgruva biblioteket är! Varje vecka (i princip) är jag där och lånar nytt! Ovan ser ni dagens och gårdagens "skörd". För egen del är det av enormt värde att kunna låna en massa romaner. Alldeles gratis (när jag inte glömmer att lämna tillbaks dem i tid det vill säga). Men även för barnen är biblioteket en riktig skattkammare. Jag har numer tre barn som läser själva och jag ser till att alltid ha hemma spännande böcker för dem att läsa. Killarnas favorit just nu är böckerna om Akimbo av A. Mc Call Smith (ja samma som Damernas detektivbyrå). Dem avverkar de nu en efter en.



Jojjan gillar allt möjligt som är lagom lättläst för henne. Hon är en riktig bokslukerska nu! På biblioteket har de under sommaren en liten läsmorot för barn. Läser de fem böcker och skriver kort vad de tyckte om den får de en bok i pris. Hon hade avverkat fem böcker på två dagar! Sedan dess har hon läst ytterligare ett antal som jag inte håller räkningen på. Igår eftermiddag lånade jag så två nya till henne. Gissa vad? De var utlästa i morse. En ny liten hög har jag nu tagit hem till henne. Får se hur många dagar de räcker...


Man riktigt känner hur hon myser när hon kollar igenom den nya bokhögen och ska välja vilken hon ska läsa först. Idag blev det en Madicken-bok och just nu håller hon på att pyssla ett bokmärke!


Även om Lilla L inte kan läsa än hindrar det inte att även hon slukar böcker. Hon finner ett stort nöje i att sitta och bläddra och titta på bilderna. När hon ska äta kommer de också väl till pass har jag nyligen upptäckt! Hon har nämligen en längre tid varit väldigt bråkig och besvärlig så fort det ska ätas. Jag har nu insett att hon helt enkelt blir uttråkad och därför roar sig med att trotsa. Men sätter jag en bok i hennes händer låter hon sig villigt matas och maten är uppäten på ett kick! (Att hon fortfarande matas är en annan historia ja...vi jobbar på det!!)



Och såhär ser det förjämnan ut i hennes säng. Varje kväll vill hon ha mängder av böcker i sin säng. Hon ska ha så många att hon knappt ryms själv! Sen ligger hon och tittar och tittar och somnar nästan alltid med en bok på näsan!



Även killarna slängde sig över alla böckerna när jag kom hem. De hade nämligen beställt lite av varje. Boppo hade beställt en trolleribok (jag lånade hem två) och Nonno hade önskat böcker om fiske och om fotboll. Som synes satte han sig genast med en av fiskeböckerna.

Förutom detta lånade jag även en bok om schack (Jojjan har precis lärt sig spela i dagarna och vill gärna lära sig mer) och dessutom en gåtbok. Så nu har vi att göra allihop även om solen försvinner bakom molnen och regnet öser ner! Jag riktigt gnuggar händerna av förtjusning!

3 kommentarer:

Frida sa...

Haha, nu blev helt plötsligt Jag jättesugen på att sitta och läsa barnböcker!! :D

Cayenne sa...

Här älskar barnen att gå till biblioteket, men det är inte alls lika roligt att läsa......

Mangaböcker funkar vissa dagar och faktaböcker är roliga en stund. Kapitelböcker har de svårt att få ro att läsa. 6-åringen vill inget helldre än att kunna läsa, men än har hon inte kläckt koden. Hon roar sig gärna med att titta i faktaböcker och bokstavsböcker.

Själv var jag och lånade några böcker från min mammas bokhylla idag.

Makena sa...

Frida: Ha ha vad kul! Barnböcker kan va riktigt mysiga faktiskt :) Själv läser jag nu en ungdomsbok; Skattkammarön. Men den har så rikt språk så den stimmulerar iaf och så är den ju spännande :) Apropå barnböcker så kommer jag ännu ihåg med glädje barnbokskursen under lärarutbildningen. Då gick jag först och köpte mig en stor påse Karamellkungen (var inte så hälsosam på den tiden hehe)och sen gick jag till biblioteket och kurade ner mig i nån mysig fåtölj och läste Emil i Lönneberga och sånt där. URMYSIGT! :)

Cayenne: Ja då är det tvärt om som här då. De följer helst inte med till bibblan men läser dess då mer när jag kommer hem. Låna från mammas bokhylla är bra! Öppet jämt :) Eller som jag gjorde här om dagen då biblioteket var stängt; lånade en bok hur ena sonens bokhylla! :)