fredag 26 augusti 2011

LCHF-pizza!


I kväll provade jag för första gången att göra LCHF-pizza. Måste säga att resultatet blev långt över förväntan. Det var verkligen supergott! En klar fredagsfavorit framöver!

Här kommer receptet (som jag fått härifrån, men ändrat lite):

Botten

120 g cream cheese 
4 ägg 
1,8 dl Fet grädde
knappt 1 dl Parmesan (eller annan smakrik ost, ni kan använda hushålls ost också)
lite oregano
5 dl Riven ost (förslagsvis en billig)

Tomatsås


400 g krossade tomater


Kryddor efter smak, (jag använde cayenne, basilika, oregano, salt och peppar)
1 grönsaksbuljongstärning 

Låt koka upp och svalna lite.

Topping

Valfri!



Jag använde:
strimlad rökt skinka som jag köpt på bit
lite kebabkött som jag först stekt upp
en liten burk lyxräkor

Mycket Mozzarella ost (tre förpackningar a 125 g)


Gör så här 
Sätt ugnen på 175 grader.

Börja med botten:
Smörj en långpanna (måste ha höga kanter, annars rinner smeten ut)

Vispa ihop cream cheese och ägg till en jämn smet. Tillsätt grädden och parmesanosten, vispa ordentligt. 
Blanda sedan i resten av pizza botten osten. 

Häll allt på i långpannan och bred ut till en jämn botten.

Grädda i 175 grader i 30-40 min, tills den blir gyllene och fast.

Under tiden kokar ni ihop tomatsåsen, och förbereder toppingen.

När botten är färdig, tar ni ut den. Lägg på tomatsåsen och toppingen. Ställ in pizzan i ugnen på 200 grader i fem minuter (tills osten smält). Ta fram och låt svalna 5 min till. 



Skär upp och njut!









Inga kommentarer: