tisdag 16 augusti 2011

Lingonlycka i svampskogen



En fin sommarkväll. Solen värmer faktisk och luften känns härlig och skön. Jag hoppar i mina sandaler och sätter mig på cykeln. Trampar sedan iväg mot skogen och till ett av mina trattkantarellställen. En urdiskad yogurthink dinglar på styret. Jag tänker att kanske, kanske har de små härliga hunnit titta upp trots att vi bara hunnit till mitten av augusti. Det är en härlig kväll och jag njuter storligen där jag susar fram på min cykel genom samhället.

Framme vid skogen parkerar jag cykeln vid skogsbrynet. Jag tar med mig hinken och kliver in i skogen. Hukande går jag sedan sakta runt och studerar marken noga. Jag går till det ställe där det ifjol växte massor av trattkantareller, men inte en enda liten rackare får jag syn på. Jag är väl för tidigt ute då tänker jag.

Men trots utebliven svamplycka behöver jag inte gå (eller cykla var det ju jag gjorde) tomhänt hem denna kväll. För när jag går där och spanar efter svamp, ser jag att lingonriset dignar av stora röda bär. Jag börjar så plocka lingon istället!  Tänker att finns det mot förmodan trattkantareller ändå, finner jag dem säkert medan jag plockar lingonen. Ingen idé att ödsla tid på att bara stirra på marken om man kan få med sig bär under tiden menar jag.En halv liter får jag ihop på bara en liten stund.

Så fantastiskt det är. Nu när blåbären gjort sitt för i år, tar lingon vid i deras ställe. Och även fast jag inte hittade någon svamp idag, så vet jag att de kommer. Många härliga höstveckor ligger framför då skogen klär upp sig i sina vackraste kläder och bjuder in till fest. Svampar i alla de färger, former och storlekar bjuder den ut och vi får alla komma och plocka av läckerheterna alldeles gratis. Själv är jag dock ingen svampexpert. Men trattkantarell och taggsvamp känner jag igen och dessa ska jag ut och leta efter i skog och mark i höst.

Men innan den tiden är här kan jag nu som sagt fylla min hink med lingon. Av dem kan jag sedan koka lingonsylt och den kan mina goa ungar ha på gröten innan de beger sig till skolan om morgnarna. En härlig tid ligger framför!

Inga kommentarer: