tisdag 23 augusti 2011

Matsedel v 34

Tänkte att jag skulle börja blogga mina veckomatsedlar. Alla ska vi ju lyckas få fram mat varje dag och lite inspiration är aldrig fel. Själv äter jag LCHF-kost (i stort sett). Jag gör dock så att jag oftast lagar vanlig mat till hela familjen och LCHF-anpassar till mig. Jag lägger därför till min LCHF-varianten i matsedeln. Om du önskar recept på någon rätt, så bara säg till i kommentaren. Då försöker jag lägga upp receptet så fort som möjligt! Tanken är att jag så småningom ska ha gjort inlägg av alla recept, så att de blir klickbara direkt i matsedeln. Men det kommer eftersom jag hinner.

Här kommer veckans matsedel:

Måndag: Gulaschsoppa (smörgås och standard mjölk)
LCHF variant: byt ut potatisen i soppan mot zuccini, ta en finncrisp med bregott och fet ost i stälet för mjuk smörgås) Familjen gillar dock inte zuccini i soppan, så då kompromissar jag och äter potatis jag med. Man får inte göra det för svårt för sig.

Tisdag: Flygande Jakob (ris, en blandad sallad)
LCHF variant: byt ut riset mot blomkålsris)

Onsdag: Roséfisk (ris, kokt broccoli)
LCHF variant: blomkålsris istället för ris)

Torsdag: Indisk färsrätt (blandad sallad)
LCHF variant: Ta undan köttfärsen innan riset blandas i och ta en stor klick crème fraich till istället.

Fredag: LCHF pizza!

Lördag: Fläskfiléspett (blandad sallad, morotsstavar)

Söndag: Citronkyckling med pasta (blandad sallad)
LCHF variant: Skippa pastan och ta bara sallad och en klick cremefraiche till.

I salladerna lägger jag i lite olika beroende på vad som finns hemma. T ex: Isbergsallad, ruccola sallad, bladspenat, tomater, rädisor, paprika, riven morot, avocado, röd lök, frukt o dyl.






2 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande matsedel!
Jag är nyfiken på receptet på LCHF-pizzan. Har du nå´n speciell LCHF-receptbok som du går efter? Vilken i så fall?

Tusen frågor på en gång! :-)

Kram Hilda

Makena sa...

Ska försöka lägga upp receptet på LCHF pizzan på fredag. Jag har ingen LCHF-kokbok, men jag har lånat "LCHF-husmanskost" av Anna Hallén på biblioteket. Många bra och familjevänliga recept i den! Annars kan man hitta massor av recept på nätet också såklart. Bara googla på LCHF mat :)