fredag 14 oktober 2011

Trattkantareller innan frukost!

I morse när jag följde barnen till skolan, kände jag att det var en så härlig morgon! Så när jag kom hem igen beslöt jag mig för att direkt hoppa på cykeln och cykla till mitt trattkantarellställe i skogen.

Cyklade så vägen fram. Kände kylan bita i kinderna och såg grannarna skrapa sina bilar. Solen skinande från en klarblå himmel, sprakande höstlöv i en vacker kontrast och glittrande rimfrost över allting.

Kom fram till skogen och klev över knastrande frusna löv. Hittade först nästan inga kantareller alls. Men så klev jag ut i en liten glänta och där stod de! Fullt av stora frusna kantareller växte tätt, tätt ihop i små klungor och såg ut att tillsammans försöka hålla värmen. Jag tog fram svampkniven och fick snart halva korgen full.

Med rosiga kinder kunde jag så en stund senare äta min frukost och känna mig nöjd med min morgon. Nu har jag svamp till lördagens planerade svampsås och dagen kan börja! Delar med mig av mitt busenkla recept först bara:

Trattkantarellsås:

Hacka en halv gul lök fint (eller riv den ännu heller)
Stek den mjuk utan att brynas i rikligt med äkta smör.
Tillsätt den rensade svampen och fräs det hela en stund.
Peppra.
Häll på generöst med vispgrädde och lått puttra ett tag.
Smaksätt med lite soya och ev lite salt.

Smakar ljuvligt!!

Inga kommentarer: