fredag 3 februari 2012

Absolut överens

Det är fredag och här kommer mitt alternativa fredagstips.

Efter lite mer traditionella fredagsgrejer som chips, ostbågar och Wild Kids på TV gick vi över till den mer icke traditionella delen av kvällen. Mina fyra barn som är mellan 4 och 11 år satte igång att spela fotboll med en mjuk tygboll genom hela hallen och vardagsrummet. De hade väldigt kul och skrattade och kom överens (inte alldeles vanligt när alla är med). Jag satt i soffan intill brasan som jag tänt och läste och njöt av barnens klingande skratt. Att det levde om gjorde mig inget faktiskt.

Men sedan begick jag ett stort misstag. Jag tänkte att de skulle uppskatta om jag också var med. Så då föreslog jag att vi skulle köra tjejerna mot killarna. Alltså tre mot två. De blev eld och lågor förstås, men sedan urartade det hela tämligen omgående. Mina småtjejer som är 4 respektive 7 började gråta för att det ena och det andra. När jag då sen skulle försöka hålla vägen fri så att de skulle lyckas göra mål blev det totalkrock. Det slutade i total bedrövelse med att alla grät. Inte så lyckat med andra ord. Så fotboll inomhus med fyra barn är inget jag såhär på rak arm kan rekommendera, även om intentionerna är aldrig så goda.

Nåväl. Efter en stund hade alla lugnat ner sig och vi kunde göra ett nytt försök till att få en härlig kväll tillsammans. Min äldste son som är 11 föreslog då att vi skulle ha en kvalificerad omröstning om vad vi skulle göra. Den gick till så att alla fick säga vad de ville, sen fick man rösta på de andras förslag med hjälp av olika antal kort. Tre kort la man på det förslag man helst ville ha, två kort på det man näst mest ville ha och så ett kort på det förslag man näst, näst mest ville ha. Det förslag som sedan fått flest kort vinner.

Vi antog detta goda förslag. Vissa mer beredvilligt än andra, men alla gick i alla fall med på det hela tillslut. Förslagen som uppkom var:

Mamma (alltså jag): Lägga ett pussel tillsammans
Boppo (11): Absolut överens (ett sällskapsspel)
Nonno (9): Leka charader
Jojjan (7): Sitta i soffan och prata, hon själv placerad i mammas knä
Lilla L (4): Spela Uno.

Flest röster fick charader. Men då ändrade sig Nonno och ville hellre spela Absolut överens, så då valde vi det. Ett mycket lyckat val visade det sig! Spelet går ut på att man delar upp sig på två lag med två personer i varje. Sedan uppläses spelkort där det kan stå saker som: "Andra ord för tjej", "Vad tänker du på när du hör ordet tåg" och "Jobbiga saker med syskon". När den sista av dessa lästes upp utbröt högljutt jubel kan jag tillägga. Sedan ska alla skriva ner vilka ord man tänker på och därefter får man poäng för de ord båda i ens lag har skrivit.

Vi gjorde så att bröderna spelade mot systrarna och mig. Lilla L som inte kan skriva fick i stället rita bilder och flytta fram pjäserna. Hon var mycket nöjd med detta och njöt i stora drag när hon fick berätta om alla sina små bilder för oss alla gång på gång. Och det fungerade riktigt bra över huvud taget. Jag och Jojjan (som ju var det egentliga laget) ledde genom hela spelet. Men så kom grabbarna på slutet och vann med en hårsmån. Under spelets gång hade vi en superhärlig gemenskap och de ord vi skrev bjöd på många hjärtliga skratt.

Så detta spel kan jag verkligen rekommendera! Till och med Nonno som annars avskyr spel gillar detta och alla är hela tiden aktiva och man har våldsamt roligt under tiden. Vi anpassade det dock på så vis att vi valde ut kort som var nog lätta och innehöll saker som även 7-åringen kunde associera till. Annars rekommenderas spelet från 10 år.

Nu har alla barnen lagt sig och jag ska njuta av några tysta minuter innan jag också somnar. En fredagskväll är än en gång till ända.

Inga kommentarer: