lördag 25 februari 2012

Bakning + skrivande = sant



Igår bakade jag ett rostbröd som jag fick inspiration till på bloggen Söta saker. Och detta bröd blev till och med godkänt hos barnen. De klagar annars på att de "jämt" får hembakt bröd och aldrig köpt. "INGEN annan har hembakt mamma, INGEN!" Ja, så låter det. Konstiga ungar. Men detta blev som sagt godkänt och det såg "nästan köpt ut" och gick jättebra att rosta.

Hur som helst. Igår när jag bakade detta bröd kombinerade jag det med att skriva på mitt manus. Jag satte först degen och sedan när den skulle jäsa, passade jag på att skriva. När degen jäst klart, stod jag och bearbetade mitt manus i huvudet medan jag bearbetade degen med händerna. Märkte att detta var väldigt bra. Det är lätt att tänka på vad karaktärerna i ens manus ska hitta på här näst när man har händerna i en deg ser ni. När degen sen skulle jäsa för andra gången, satte jag mig åter vid datorn och skrev lite till. När brödet slutligen var klart tänkte jag på hur bra det varit att varva skrivandet med baknig. På detta sätt hade jag fått ett par naturliga pauser i skrivandet och det gjorde gott både för tankeverksamheten och kroppen. Samtidigt hade jag ju också fått ett gott bröd som barnen och maken kunde ta till kvällsfika. En lyckad kväll med andra ord. Och ett lyckat koncept var uppfunnet. Här kommer receptet:


25 g jäst
3 dl vatten
1 msk honung
1 msk olivolja
1 tsk salt
4 dl dinkelmjöl
2 dl vetemjöl (Plus ytterligare en eller ett par dl vetemjöl till knådningen)
1 uppvispat ägg till pensling
Sesamfrö

Slå vattnet i en gryta och sätt på låg värme. Under tiden smular du jästen i en stor bunke och tillsätter honungen. Ta bort grytan från värmen och känn efter om det är fingervarmt. Hann det bli för varmt, byt ut ngn dl mot kallt kranvatten så att det blir ljummet. Häll sen det fingervarma vattnet över jästen och se till att det löser sig helt. Känn efter med fingrarna. Tillsätt oljan och saltet. Tillsätt mjölet och arbeta in det tills du fått en smidig deg som nätt och jämt inte klibbar. Jag brukar hälla ut endel av mjölet på arbetsbänken och hälla över den kladdiga degen dit och sedan successivt arbeta in mer mjöl tills den känns färdig. Hemligheten är att hela tiden se till att man har mjöl på händerna så kan man arbeta med degen utan att det klibbat förmycket (har lärt mig detta genom att studera min svärmor när hon bakar). När degen känns smidig lägger du tillbaka den i bunken och låter den jäsa under en ren handduk i minst 30 minuter. Gärna 40. Ta sedan upp degen på arbetsbänken igen och knåda länge. Jag knådade i en kvart och här får man också jobba genom att hela tiden ha mjöliga händer och tillsätta lite mjöl i taget. Forma sedan degen till en limpa och lägg i en brödform som du antingen har bakplåtspapper i eller (som jag) har smort och ströat. Lägg på bakduken igen och låt jäsa ca 30 minuter. Pensla sedan brödet med det uppvispade ägget och strö över sesamfrön. Grädda i 225 grader ca 25 minuter. Eller tills det inte är degigt i mitten.

Ha en fin lördag!

Inga kommentarer: