onsdag 29 februari 2012

Grässtråpromenader och geggamojjamat

Idag har vårtecken radat upp sig ett efter ett under hela dagen lång. Redan på morgonen slogs jag av det faktum att skolbarnen kom upp alldeles av sig själva innan jag ens hunnit komma på tanken att väcka dem. Och istället för att sura och bråka lekte de glatt medan de väntade på gröten skulle bli klar. Vilken förunderlig inverkan ljuset har tänkte jag. På förmiddagen sen såg vi en yrvaken spindel krypa över staketet när vi kom ut till vår lekpark. Och längst nere vid staketets fot kröp ingen mindre än Maria nyckelpiga omkring i det solvarma fjolårsgräset och ville kanske fira sin namnsdag med en liten promenad på ett grässtrå, vad vet jag? Barnen de lekte sig våta in på bara kroppen i bassängen som ska föreställa sandlåda och de gjorde sandtårtor och geggamojjamat i långa banor. Efter lunch sen satt vi på den soldränkta altanen och hade sagostund i bara fleecetröjor och tunna mössor medan Bilbo, vår lilla valp, tränade på att kissa ute. På eftermiddagen gick vi ut och hjälpte våren ytterligare påväg genom att kånka hinkvis med vatten och hälla det i brunnen. Jag njöt av eftermiddagssolen som gör alla timmarna fram till fem ljusa och härliga och jag tänkte att det var då otroligt så många vårtecken denna vackra vårvinterdag hade att bjuda på!

Inga kommentarer: