lördag 4 februari 2012

Knöt ihop säcken på toalocket

Jag var jättetrött. Jag skulle ta ett bad. Efter badet skulle jag sova. Jag satt till och med på toalocket med handduk och badkarsbok (ja jag läser alltid när jag badar) redo. Jag skulle bara skriva ner några korta rader om vad jag skulle göra en annan gång när jag hade mer ork. Det var att läsa mer om huvudintrig och underintrig på en sida på nätet och sedan applicera det på mitt manus. Men när jag skrev ner dessa att göra- saker, tänkte jag att jag kan väl bara försöka litegrann att bena ut huvudintrigen. Bara någon minut sådär.

Över en timme (!) senare, kanske två, satt jag fortfarande kvar på toalettlocket och skrev och funderade. Vid det här laget rejält avkyld och kall om fötterna (vi har rätt låg temperatur på elementet i badrummet). Men på något mirakulöst sätt hade jag benat ut intrigen, gjort en ny synopsis och i huvudet bestämt vad i mitt manus som ska strykas. Till och med epilogen hade jag klart för mig.

Så det kan gå! Och ni anar inte vilken lättnad det är att ha säcken ihopknuten och klar! Jo om du själv skriver förstår du säkert. Hittills har jag bara haft ett hum om hur historien ska utvecklas. Jag har famlat i mörkret och bara fått klart för mig en bit här och en bit där. Små steg framåt ända sedan i början av förra sommaren. Så detta är stort förstår ni! Nu är det bara att skriva och skriva tills jag kommer till slutet. Otroligt skön känsla!

Lycklig och kall gled jag sedan ner i ett hett bubblande bad och bara njöt av vad jag åstadkommit och av min på biblioteket nylånade bok. Och en liten tupplur hann jag med sen framåt halv åtta-tiden också. Återstår att se hur det går med nattsömnen...

Inga kommentarer: