måndag 6 februari 2012

Rekord i empati

Ibland har jag sådan inlevelseförmåga att det blir komiskt. Häromdagen berättade jag om en episod ur mitt manus för maken. När jag då kom till ett sorgligt parti började tårarna rinna! Jag satt alltså och grät över en liten karaktär som jag själv hittat på, som befann sig i en situation jag bara målat upp i huvudet än så länge. Jag hade alltså inte ens skrivit det än! Måste medge att jag kände mig lite patetisk och överraskad över min reaktion. Maken började gapskratta och tyckte inte jag var klok. Jag försökte förklara att jag bara inte kunde låta bli att leva mig in i karaktärens känsla och det var därför tårarna kom. Han kunde dock varken förstå eller sluta skratta och sa mellan skrattattackerna att jag måste ha rekordet i empati!

3 kommentarer:

Charlotte N sa...

Jag är exakt likadan! Kan böla åt "fantasipersoner" eller filmkaraktärer ganska lätt. Till och med när jag bara kort ska återge dem. Försöker se det som något positivt, du kan ju lättare förstå andra och använda det på många sätt för att hjälpa osv :) Kram Charlotte

Makena sa...

Jo det är ju en positiv egenskap att kunna känna empati. Men ibland är det jobbigt också, man upplever så väldigt mycket smärta när man hör om människor som lider i denna världen. Då när det är på riktigt gr det ju riktigt ont.

Kul att du tog digiter att skriva några rader. Det gör mig glad!

Kram Maria

Ebba sa...

ha ha ha ha j du är nog lite knäpp! ;-)