onsdag 15 februari 2012

Varför ska en helt fantastisk undervisningsform vara förbjuden?

Hemundervisning är förbjudet i Sverige. Visste ni det? Inte. Men så är det. Familjer som av olika anledningar vill hemundervisa sina barn i Sverige tvingas att betala dryga böter och blir tvungna att lämna landet (ofta flyttar de till Åland) om de vill fortsätta att göra det de finner bäst för sina egna barn. Jag frågar mig varför? Studier har ju visat att hemundervisningsbarnen klarar sig minst lika bra som elever i vanlig skola. Ja till och med ofta bättre! Varför är Sveiges regering så rädd för denna lilla företeelse? Jag menar, det är ett fåtal familjer som väljer detta och varför ska de då inte få det? Blir arg på denna toppstyrning och brist på hänsyn till den enskilda individens behov. Mångfald verkar inte vara något som är eftersträvansvärt i dagens Sverige. Nej likriktas ska vi. Jajamensan!

Varför skriver jag nu plötsligt om detta? Funderar jag på att hemundervisa mina egna barn kanske? Nej, inte alls! Mina barn har förmånen att gå i en fantastisk fin liten friskola som jag är mer än nöjd med. Men detta med hemundervisning slog mig nu idag när jag hjälpte min son med hans skolarbete som han fått hemskickat för att han varit sjuk under flera dagar.

Till exempel hjälpte jag honom nu på morgonen med ordkunskap. Han skulle avsluta en mening och hade tre ord att välja på. Märkte då att han inte hade speciellt bra koll på något av orden. Visserligen klarade han ofta uppgifterna, men han klarade dem med hjälp av uteslutningsmetoden. Inte för att han visste vad de betydde. Detta hade bara passerat i skolan. En lärare har inte den ringaste möjlighet att hinna upptäcka en sådan här liten detalj. Denne hade bara sett att det var rätt och gått vidare efter att boken rättats.

Men när jag nu satt med honom upptäcktes det genast. Och jag kunde också förklara alla orden i en kontext meningsfull för honom. Ett av orden var t ex serpentin. Jag försökte förklara det på olika sätt. Han förstod inte. Men så kom jag på att vi för några veckor sedan hade en liten överaskningsfest för hans farfar när han fyllde år. Jag påminnde honom om detta och genast lyste han upp och visste precis. Ett annat ord hade inte ens jag själv helt klart för mig. Då googlade vi tillsammans och både läste om ordet och tittade på bilder. Ni inser själva vilken bred kunskap han fick av det ordet.

Jag märkte också att han lätt tappar fokus på uppgifterna. Men eftersom jag satt med, kunde jag hela tiden peppa och återföra hans koncentration på uppgifterna. Inte lätt i en klassrumssituation.

Senare satt han, jag och hans pappa i köket och fikade. Då fick vi av en tillfällighet reda på att han upplever vuxnas prat som: bla, bla, bla, bla...Då är det lätt att förstå att han stänger av och missar mycket av vad fröken säger. Sen satt han i pappas knä och pratade om allt möjligt. Ordet demokrati kom upp och vi upptäckte att han inte visste alls vad det betydde. Trots att han går i trean och ämnet säkert kommit upp i skolan. Ett samtal om demokrati följde och han hade sen en bred och djup kunskap om detta begrepp. Vi hann även samtala om ekonomi, hur mycket människor i allmänhet tjänar osv. Detta för att han slängde ur sig att de flesta människorna ju har "typ tre miljoner". Efter samtalet vet han hur orimligt detta är. Andra ämnen togs också upp eftersom han frågade. När han då fick svaret var han hundra procent fokuserad på svaret och kunde ställa bra följdfrågor osv.

Det var här någonstans jag bara insåg vilken gyllene fördel hemskoleelever har! De får ju en så mycket effektivare inlärning då föräldern kan fokusera på det som barnet för tillfället är intresserat av. Jag ska erkänna att jag tidigare tänkt att hemundervisning måste ha stora brister och jag har känt mig skeptisk. Men nu är jag det inte alls längre! Nu förstår jag precis varför hemskoleelever får bättre resultat och högre betyg. De har ju helt enkelt en sådan mycket effektivare undervisning och en lärare som ägnar sig bara åt dem själva. Snacka om individualisering!

Det jag inte alls förstår är varför denna fantastiska undervisningsform ska vara förbjuden i vårt land? Varför människor ska behöva lämna allt de håller kärt här hemma, göra stora ekonomiska uppoffringar och bli politiska flyktingar i ett annat land. Detta är för mig fullkomligt obegripligt och jag ser det som en diskriminering och ett grovt övertramp av dem som bestämmer i Sverige.

5 kommentarer:

Jonas W sa...

Ett problem bland många kan ju vara indoktrinering. Det står i våra läroplaner att skolans undervisning skall vila på vetenskaplig grund och frågan är huruvida en förälder kan vara såpass "fri" från sin uppfostrarroll och vara så insatt i alla de områden som krävs för att kunna erbjuda sitt barn det.
Det ger givetvis inte garanti för att skolan gör det heller men sannolikheten att komma närmare det målet anser jag rimligtvis borde vara högre med flera personer med det som frivilligt yrkesval, långa ämnes- och didaktikutbildningar i ryggen och som har fler ögon på sig (rektor, andra lärare, föräldrar, elever).

Det andra stora problemet är att det är ekonomiskt ohållbart om någon ersättning ska utgå till föräldrarna för hemundervisning. För det blir ju minst sagt knepigt ifall det fantastiska med hemundervisning bara är förunnat de få som kan sätta av en förälders (med stor sannolikhet oftast kvinnans) inkomst.

Det låter snarare som att du sätter fingret på problemet i ditt inlägg: för låg lärartäthet till följd av valet att skära ned i skolan.

/ Jonas Wiskari - lärarstudent.

Makena sa...

Tack för din kommentar. Visst ligger det mycket i det, att svensk skola har stora brister. Men det är ju ingen anledning till att förbjuda en annan skolform som bevisligen fungerar bättre. Och angående indoktrinering, så visar det bara på ett tänkande att staten vet bäst. Jag anser att föräldrarna själva kan avgöra vad som är bäst för deras barn. Och självklart måste även hemundervisande föräldrar följa läroplanen. De är också kopplade till en lokal skola och har en lärare som regelbundet utför kunskapstester och kontroll. Så faran av extrem indoktrinering, om det är det du menar är ingen risk. Vem som helst kan (kunde) inte bli godkänd heller. Att det skulle vara extrema familjer som väljer detta är också en fördom. Verkligheten ser inte ut så. Det är helt vanliga familjer som väljer detta främst av pedagogiska skäl.
Men min huvudpoäng är bortsett från detta att möjligheten absolut bör finnas för dem som vill välja detta (och såklart blir godkända av de som ger varje familj tillstånd). Det handlar om demokrati. Europakonventionen ger föräldrar rätt att själva välja skolform åt sina barn. När Sverige nu förbjöd denna skolform 2010 bröt vi alltså mot Europakonventinoen och mänskliga rättigheter. Hemundervisning har varit tillåtet i Sverige sedan 1800-talet. Så det är inget nytt fenomen. Och i andra länder är det en accepterad och till och med eftertraktad skolform. Många internationella universitet vill till och med hellre ha hemskolade studenter eftersom de anser att de tänker mer självständigt och fritt och bättre klarar högre studier. För mig verkar det då väldigt trångsynt och märkligt att förbjuda detta i vårt land.

Själv är jag faktiskt också utbildad lärare. Och trots detta har jag länge varit kritisk mot vårt skolsystem. Jag har länge menat att det måste finnas ett sätt att bevara barnens naturliga nyfikenhet och kunskapstörst. Jag jobbar nu med barn mellan 2-5 år i mitt jobb som dagmamma och de älskar att lära sig! Tragiskt nog vet jag att de med största sannorlikhet kommer att förlora denna lust att lära ganska snart efter skolstarten. Vad gör skolan med våra kunskapstörstande ungar? Jag vet att jag inte är ensam om att fundera i dessa banor. När då föräldrar vill ta i tu med detta problem och istället själva undervisa sina barn på ett sätter naturligt för dem, tycker jag det är sjukt att staten ska hindra dem. Skulle det vara lagligt och vår familj ha en annan ekonomisk situation (eller man skulle få betalt för detta som vore det enda rimlig enligt mig) skulle jag själv faktiskt överväga att hemundervisa mina barn. Detta trots att de alltså går på en fin liten skola som jag känner mig trygg med.

Berno sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Berno sa...

Vill tacka för ett inspirerande inlägg. Jag hör själv till de föräldrar som hemundervisat under många år och det är en livserfarenhet vare sig jag eller mina barn vill vara utan.

Makena sa...

Berno: Vad kul att du uppskattade mitt inlägg och att du själv hemundervisar! :) Jag beundrar verkligen ala er som gör och gjort detta! Vilken gåva du ger till dina barn! :)