torsdag 8 mars 2012

Vintern leder

Denna årstid lär jag mina barn och dagbarn att det är vårvinter vi har. Jag säger att våren och vintern boxas med varandra och att ställningen dem emellan varierar från dag till dag. Just nu har vintern haft övertaget några dagar. Så kallt som minus tio grader har vi haft. Då säger jag att nu leder vintern, men våren kämpar emot bra med solens varma strålar. Vi måste dock ta på oss varma kläder och gå ut och heja på våren. "Ja!" ropar alla barnen då och börjar skandera: "Heja våren! Heja våren!" medan de glatt tar på sig overaller, mössor och handskar.

Annars har ju barn (och vuxna) en tendens att tro att det plötsligt är sommar bara för att det är några plus och sol en dag. Och så börjar de bråka om att inte ha mössa, inte ha jacka osv. Men med denna vintern- mot- våren- taktik blir det till en rolig lek och de sätter glatt på sig alla varma vinterkläder och går ut och hejar på våren. Man får inte va dum inte.

2 kommentarer:

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Dåå förstår jag Heja Våren utropen här hemma!!!

Kramar till världens bästa dagmamma!!!

//J

Makena sa...

Haha :)