tisdag 11 mars 2014

Att "bara leka" är inte så bara!

Jag brinner för att barn ska få vara barn. Med det menar jag bland annat att de ska få vara utomhus mycket och leka fritt och upptäckande. Jag tror att speciellt skogen är en mycket bra och stimulerande och lärorik plats för barn att vara på och därför är jag ofta där med mina barn och dagbarn.

Som pedagog inom barnomsorgen, i mitt fall som dagmamma - utsätts man dock för trycket att allt ska styras upp och vara så välplanerat och pedagogiskt för att vara av någon nytta för barnen. Men i mitt hjärta vet jag att barnen lär sig så ofantligt mycket bara av att få leka och upptäcka själva. Ändå är jag inte opåverkad och kan komma på mig själv med att undra vad de egentligen lär sig när de leker glatt och inspirerat i skogen.

Då är ett sånt mejl som jag fick från Utikuligt i måndags en enorm uppmuntran.

Så här stod det i mejlet:

Idag har det varit en fantastisk vårdag och vi har varit ute hela dagen! Ja, hela dagen från klockan 9-17:30 då de sista barnen gick hem. Tänk så mycket barnen har fått av detta! Jag är inte emot att planera och hitta på pedagogiska sysselsättningar. Inte alls! Jag älskar pedagogik! Men det ska komma utifrån barnens behov och intresse och inte pådyvlad dem för att man tror att det är det enda som är bra. Idag till exempel hade jag en samling "i bakfickan" som jag kunde ta fram om det skulle behövas och fylla ett syfte. Och vid ett tillfälle passade det bra och vi hade en pedagogikst samling, som dock improviserades rejält för att passa och stimulera barnen. Men det är viktigt att komma ihåg att barnen hade lärt sig lika mycket även om de "bara hade lekt"!

Inga kommentarer: