onsdag 26 mars 2014

Frankensteins hand

Ikväll roade jag och tjejerna oss med att göra ett experiment. Jag kände mig trött och desillusionerad och som en väldigt tråkig mamma. Då finns det två alternativ; gå och lägga sig eller hitta något som inspirerar mig så att jag går helt upp i det. Det fick bli det sistnämnda eftersom maken är borta ikväll. Jag sökte då på internet och hittade det här roliga experimentet. Bara några enkla saker behövdes och till min glädje fanns allt hemma!

Experimentet kallas Frankensteins hand och så här går det till:

Du behöver:
3 msk vinäger
Ett glas
2 tsk bakpulver
En plasthandske

Gör så här:

1. Häll vinägern i glaset
2. Häll i bakpulvret i handsken genom att hålla den i vristen och skeda i pulvret i fingrarna på handsken.
3. Sätt försiktigt på handsken på glaset, utan att bakpulvret lämnar fingrarna.
4. Håll upp handsken rätt upp så att bakpulvret åker ner i vinägern.
5. Se hur bubblorna växer...
6. Se det coola resultatet!

Det tog en liten stund från det att reaktionen startat tills det coola inträffade. Så vi trodde först att vi misslyckats. Men så började det plötsligt ske saker! Prova själv så får du se!

Vad är det som händer?

Den kemiska reaktionen inträffar när vinägerns ättiksyra reagerar med bakpulvrets natrium bikarbonat för att bilda kolsyra. Kolsyran faller då isär till koldioxid och vatten. Bubblorna kommer av att koldioxiden så att säga flyr. Koldioxiden (CO2) har då ingen annanstans att ta vägen än att fylla handsken!

Inga kommentarer: