måndag 31 mars 2014

Skriva siffror i regnbågssalt


Igår upptäckte jag att Lilla L inte hade koll på hur man skriver vissa siffror. Vi har hållit på så mycket med skrivning och läsning och helt glömt bort siffrorna. Men vad gör väl det, då hon kan lära sig dem nu.

Jag har filosofin att om man kan göra inlärning på antingen ett tråkigt sätt eller ett roligt sätt, så bör man ju självfallet välja det roliga! Så genast gav jag mig på jakt på nätet efter ett roligt sätt att träna på att skriva siffror. Jag hittade då det här roliga sättet, där man skriver i salt med en bakgrund av regnbågens färger.

Så här gör man:

1. Hitta ett tråg av något slag. Ett kartonglock eller liknande, alternativt en plåt. Jag kom på att använda ett lock till ett Monopoolspel (locket går ju att använda till spelet i alla fall sen).

2. Ta ett stort papper som precis täcker trågets botten och måla ca 5-6 cm breda ränder i regnbågens färger; lila, blå, grön, gul, orange, röd på det. Låt torka. (I bloggen jag läste använde man remsor av färgat papper istället som man fäste ihop med dubbelhäftande tejp. Men jag upptäckte att det var svårt att få det tätt så att inget salt smiter emellan. Jag kom då på att måla istället, vilket också fungerade mycket bättre.)

3. När det torkat kan man om man använder en plåt, bara placera papperet i plåten. Använder man något av kartong föreslår jag att man limmar fast papperet i botten och sedan tejpar runt om i kanterna med ex silvertejp så att det blir riktigt tätt. Annars kommer saltet så småningom att hamna under papperet i stället. Och det vill man ju inte. (Jag provade först med ett löst papper på plåt som ni ser på bilden och saltet försvann mer och mer.)

4. Strö ett tunt lager salt över regnbågsfärgerna. Klart!

Nu kan barnet börja skriva eller rita i saltet med en pensel. Man ju också som vuxen ge barnet olika passande förberedande skrivövningar. Linjer, vågor, bokstäver eller siffror som barnet får följa med antingen fingret eller en pensel. Möjligheterna är många!

Eftersom Lilla L behövde träna på siffrornas form, började jag med att skriva alla siffrorna i saltet och så fick Lilla L ta penseln och följa siffrorna för att träna. Därefter började hon skriva själv. Det fina är ju att det bara är att skaka lite på tråget så kan man skriva på nytt. Om och om igen!


När Lilla L kände sig nöjd med siffror, började hon gå loss och rita i stället!


Efter ett tag kom hon på att rita Jesus häst (vi har läst i en bok om himlen att Jesus har en häst och att manen och svansen är regnbågsfärgade).

Hon höll på en bra stund med att skriva siffror och lika lång stund sen med att rita och experimentera med saltet och penseln. Hon provade att stryka bort nästan allt saltet med en pappersremsa så att det blev supertunt. Hon provade att skriva med baksidan av penseln och med fingrarna. Ritade stjärnor, hästar och allt möjligt.


Jag lät även en liten 2,5-åring prova. Och hon tyckte det var lika spännande hon! Man måste dock se till att passa hela tiden om små barn leker med detta, då det annars kan hända att de får för sig att äta saltet. Så se upp för det!

På det hela taget var detta ett lyckat koncept! Lilla L tyckte det var roligt att skriva siffrorna och att sen leka och experimentera. Och då och då utbrast hon:

"Åh vad vackert det blir med färgerna!"

Siffrorna kan hon nu. Och det var ju huvudsyftet. Det roliga och kreativa fick vi som en härlig bonus!

Inga kommentarer: