måndag 10 mars 2014

Soppan som alla barn ÄLSKAR!

Måndag och matinlägg. Idag tänkte jag dela med mig av min paradrätt. Det är en Gulaschsoppa gjord på köttfärs. Mycket enkla ingredienser och mycket enkel att göra och en stående favorit hos samtliga barn som blivit bjudna på den! Och det är rätt många eftersom jag jobbar som dagmamma. Det är till och med så att mammor till barn som slutat hos mig, berättar år senare att deras barn fortfarande pratar om denna Gulaschsoppa. Så den är något alldeles extra tydligen. Jag fattar inte själv grejen, men barnen älskar den och det är ju otroligt mycket värt. Helt okej för mig med alltså, men för mig är det bara en vanlig vardagsrätt.

Här kommer receptet. Har dock lagat det så många gånger att det blir mest på känsla med mängderna. Men på ett ungefär som nedan.



ca 400 g köttfärs
1 gul lök
Smör
Ca 1 msk paprikapulver
2 msk tomatpuré
1 liter vatten
1 grönsaksbuljongtärning (ekologisk)
5 potatisar
Salt, peppar
1-2 vitlöksklyftor

Sätt på vatten i vattenkokare om du har (går snabbare att få det att koka upp sen då)
Hacka löken
Tärna potatisen
Bryn färsen i en gryta och tillsätt sedan löken och låt den fräsa med ett par minuter.
Tillsätt paprikapulver, tomatpuré, potatis, vatten och buljongtärning
Koka i 20 minuter.
Smaka av med salt, peppar och pressad vitlök.

Hoppas den blir lika älskad hos dig!

Inga kommentarer: