lördag 29 mars 2014

Spela ordbildsbingo!


 

När man blivit ledbruten av att spela ordbildstwister, kan man i stället spela ordbildsbingo om man vill. Det ville Lilla L och jag och det gjorde vi.

Jag ritade upp ett par bingobrickor och fyllde i lämpliga ord i luckorna. Därefter skrev jag ut samma ord på datorn och klippte ut. Lapparna la vi i en burk och till pjäser använde vi Lilla L:s squinkies och små Hello Kitty-figurer. Sen var det bara att sätta igång att spela.


Det går till så att man i tur och ordning drar ett ord ur burken. Läser det och sätter en pjäs på motsvarande ord på sin bingobricka. Därefter lägger man tillbaka lappen i burken och nästa person får dra. Den som först får fem i rad vinner. Lilla L vann! Och lyckan var inte att ta miste på:

"Jag vann! Jag som aldrig brukar vinna mot dig i spel!" sa hon glädjestrålande.

Och hon vann ju inte bara spelet, utan en hel del nya ordbilder i sin minnesbank fick hon på köpet.


Inga kommentarer: