måndag 14 april 2014

En eftermiddag som kunde slutat i bedrövelse


Det är första dagen på påsklovet. Alla fyra barnen är hemma tillsammans hela dagen och ska ha något att göra och dessutom lyckas hålla sams.

Allt det där är inte så helt enkelt med fyra starka personligheter och dessutom en tonåring ibland dem. Dagen har dock gått hyfsat bra trots en del gnäll och bråk här och var. Men fram på eftermiddagen började det spåra ur lite. Jag var trött och barnen rastlösa och oharmoniska. Jag kände då att jag städat och lagat mat mest hela dagen, medan de bara roat sig och jag gav dem varsin uppgift på stående fot.

En fick hjälpa mig att tömma diskmaskinen. En fick hänga tvätten och de två andra fick moppa var sitt rum. Barnen jublade väl inte precis, men accepterade. En blev dock väldigt arg och upprörd. Jag brydde mig dock inte om det, utan tog fram vårt hemgjorda Twisterspel som jag lovat Lilla L att vi skulle spela efter diskmaskinen var tömd, medan de arga orden haglade.

Vi gjorde oss redo att spela. Men då ville den som blivit arg och sur och tyckt att jag varit förfärligt dum och orättvis plötsligt också vara med. Och snart var alla barnen samlade på vårt Twisterspel, med ben och armar om vart annat. Om och om igen spelade vi och alla började vi skratta och hade så roligt. Det arga och sura var som bortblåst!

Så härligt när en eftermiddag som kunde slutat i bedrövelse, vänder på detta sätt! När vi spelat klart hade stormen helt bedarrat och hemmet var harmoniskt och soligt igen. Ett par av barnen satte sig och spelade schack, en tredje började läsa en bok och den fjärde började leka.

Jag viskade några tacksamhetens ord till Jesus som jag bett om hjälp precis när jag kände att jag höll på att förlora greppet.

ps Ursäkta den suddiga bilden, men det är inte helt lätt att fota och snurra på pilen till spelet samtidigt ds

Inga kommentarer: