tisdag 1 april 2014

En enorm hit!


Regnsbågssaltet jag skrev om igår har visat sig vara en enorm hit! Det började ju med att jag ville att Lilla L skulle träna på siffror. Men idag har alla mina fyra dagbarn lekt med detta långa stunder. Det barn som kom tidigast i morse satt med det i över en timme under djup tystnad och koncentration!

Lite senare under dagen kom jag på att ett av barnen som är snart fem år kunde få öva på bokstäverna. Jag klippte till fyrkantiga små ark i olika färger och skrev sedan hela alfabetet på dem; en bokstav per ark (de små på baksidan). Högen lade jag sedan intill regnbågssaltet och så fick Lilla H 4 år börja överst i högen på A. Hon tittade på bokstaven, skrev den i saltet och sade den sedan högt. När hon inte kunde sa jag först. På detta sätt tog hon sig igenom hela alfabetet och det med en enorm glädje och entusiasm! Tänk att något så enkelt kan vara så roligt!

Och jag ser bara fler och fler möjligheter. Kanske kan det bli roligare att öva på både engelska och spanska glosor på detta sätt? Kanske till och med multiplikationstabellen? Ska se vad mina stora killar säger om det!

Inga kommentarer: