lördag 19 april 2014

En ovanligt lyckad påskafton och hjälpsamma barn!

Idag har vi haft både min syster med familj och mina föräldrar här på påskmiddag. Allt som allt tretton personer. I förmiddags skulle maten förberedas och i en buffé blir det många moment som ska hinnas med på kort tid. Vi kom igång lite sent också eftersom vi tog en lugn morgon med först en joggingtur i skogen och sen en lång frukost och kaffe på det.

När kaffet var urdrucket började jag i lugn och ro att först diska undan både frukost och lite disk från igår. Det tog dock sin lilla stund och jag började känna en liten tendens till stress. Jag tål inte stress och måste få göra var sak i lugn och ro. Jag insåg dock att det skulle jag och maken inte hinna innan alla gäster skulle vara på plats. 

Vi bestämde oss då för att involvera alla barnen i förberedelserna. Med sex barn (två av barnens kusiner sov över) satta i arbete, skulle det hela ju kunna gå så mycket fortare och smidigare resonerade vi. Och det gjorde det!



Lilla L förberedde ingredienser till olika röror.


Jojjan och kusin E gjorde på egen hand tre olika röror (med lite hjälp från Lilla L då)


Boppo och en annan kusin E skalade och delade ägg. 


Jojjan jobbade koncentrerat och metodiskt.


Lilla L gav pappa ett handtag med laxen.

Nonno hjälpte också till att skära kyckling och maken höll i trådarna med de olika rätterna som skulle lagas. Själv assisterade jag dem alla där det behövdes och diskade undan fortlöpande så att det hela tiden hölls snyggt och blev ett flyt i arbetet. Och flyt fick vi! På förvånansvärt kort tid hade vi gjort i ordning det mesta och maken kunde åka och hämta mina föräldrar medan jag dukade fram det hela i köket. 

Jag blev så glad att det fungerade så fantastiskt bra! Med hjälpsamma och glada barn i köket blev arbetet en glädje och inte den stressade situation det blivit om vi inte haft hjälp av barnen. 

När sen alla kommit, tog vi för oss i köket och satte oss sedan ute på vår soliga altan där vi dukat långbord. Så lättsamt och trevligt. Och så härligt för framförallt min pappa som inte kommer ut så mycket att få sitta hela eftermiddagen och en bit in på kvällen ute i solen. Vi gick nämligen aldrig in. Efter maten blev det påsktårta och tolvårskalas och innan vi skjutsade hem mina föräldrar framåt kvällen, hade vi även hunnit med en promenad i den ljuvliga vårkvällen. En ovanligt lyckad påskafton blev det! Jag är så tacksam!


Inga kommentarer: