tisdag 29 april 2014

Ett otippat par gjorde succé i mitt kök idag!



Vad jag vet har jag aldrig haft användning för durkslaget till min stora pastagryta. Det har bara stått och tagit plats i grytskåpet till ingen nytta. Men idag hittade jag det här roliga tipset och durkslaget fick äntligen sin upprättelse!

Fram på bordet och i centrum för flera barns fulla uppmärksamhet måste mitt stackars durkslag ha känt sig en smula omtumlad och generad. Men som väl var behövde det inte stå i rampljuset alldeles ensam. För ett stort gäng tops gjorde det sällskap och tillsammans utgjorde de dagens stora attraktion. Var för sig hade de ingenting varit, men tillsammans kunde de utföra storverk!

För att sitta och trycka ner tops i durkslagets hål visade sig vara utomordentligt stimulerande och underhållande! Jag tog först fram det som en finmotorikövning för en nyfyllda 3-åring. Genast fascinerades och fångades den lille pojken av denna aktivitet. Små barn har en naturlig drivkraft att utveckla sin finmotorik och därför är nästan vad som helst som tränar finmotoriken spännande för dem - hur simpelt det än kan verka i våra vuxna ögon.

Snart fick han dock inte ha det för sig själv. En 5-åring drogs dit och började sätta i tops hon med. Hon hittade genast fler möjligheter och började sätta topsen i olika linjer och mönster. 3-åringen inspirerades och snart hade ett givande samarbete med topsen tagit fart. Så härligt att se och höra deras konversation och resonemang! Och som alltid så fascinerande att se hur en aktivitet utvecklas till något mycket mer än jag kunnat förutse.

Vi kom också på att sticka ner små gullvivor i hålen. Att först ta loss blomman från stjälken och sedan stoppa ner den i hålen, är avancerat och utvecklande för små fingrar. Topsen var dock roligare och blommorna övergavs till förmån för topsen efter en stund.


När de båda arbetat länge med detta, kom de på ytterligare en rolig aktivitet som utlöste kiknande skratt; nämligen att använda durkslaget som trumma!

Senare på eftermiddagen upptäckte fler barn durkslaget och ett tag var så många som fyra barn samlade runt durkslaget fullt sysselsatta med att trycka ner tops på olika vis!

Nu ikväll hittade Lilla L ytterligare ett sätt att använda detta på. Hon satte en klunga tops i mitten av durkslaget så att de blev hängande på undersidan och förkunnade stolt att det nu blivit ett hus med en lampa i taket! En lek tog fart och Lilla L försvann in i sin underbara fantasivärld ända tills det var dax att lägga sig!

Så roligt kan man alltså ha med två så enkla saker. En dyr pedagogisk leksak hade inte varit roligare!




Inga kommentarer: