måndag 28 april 2014

Hur hade du det i skolan idag?

Brukar du också fråga dina barn den frågan och få det uttömmande svaret: "Bra."?

Jag har i alla fall gjort det många gånger och känt mig frustrerad när jag liksom inte fick igång ett samtal om deras dag som ju var meningen.

Men så hamnade jag för ett par dagar sedan på en blogg som tar upp precis det här och som dessutom ger tips på tio frågor att ställa istället!

De två första frågorna var:

1. Vad gjorde du utomhus idag?
2. Vem skrattade du tillsammans med idag?

Sen hann jag inte läsa vilka de övriga frågorna var, eftersom ett skolbarn så passande kom hem just då. Glad åt mina nya frågor som jag ju just förvärvat, började jag såklart genast att praktisera!

Ställde först den första frågan. Svaret blev:

"Spelat fotboll såklart!" 

På den frågan är det dock lätt att ställa följdfrågor som:

"Gjorde du några mål?"
"Var det ett snyggt mål?" Osv

Sen kom ett samtal om fotboll igång kan man säga. För vill man få just detta barn att prata, är ämnet fotboll ett säkert kort!

Vi samtalade alltså om fotboll ett bra tag och jag fick veta exakt hur varje mål gått till, hur målvakterna skött sig osv osv.

När detta samtalsämne ändå tillslut ebbade ut, slog jag till med min nästa fråga, men lite omformulerad:

"Skrattade du åt något idag?" 

Först tittade barnet konstigt på mig, men när jag undrade igen tänkte han efter och kom sen på en episod som han återberättade inlevelsefullt. Och jag fick många tillfällen att ställa följdfrågor som i sin tur gav nya svar. Underbart!

Nu har jag under ett par dagar ställt dessa frågor. Andra gången jag frågade om han skrattat åt något utbrast han förargat:

"Varför frågar du hela tiden vad jag skrattat åt?"

Men sen berättade han ändå och idag vi frukosten var det han själv som sa:

"Du vill väl veta vad jag skrattat åt igår?" 

Och utan att invänta mitt svar började han glatt berätta om en episod från skolan igår. Så härligt!

Och nu precis när jag skulle skriva det här inlägget provade jag en annan av de tio frågorna:

"Fick du lära dig något du redan visste i skolan idag?"

Och det resulterade i att vi snart blev inbegripna i ett samtal om procent. Jag fick verkligen jobba hårt på att få honom i säng, för han ville bara fortsätta prata!

( Ett elände detta med skolan och dess tidiga morgnar! Det är ju ofta sent på kvällen man får de bästa
samtalen med barnen. Det problemet har inte hemskolande föräldrar...)

Nåja. Det sista var en parentes i sammanhanget, men det ligger något i det. I alla fall är jag lyrisk över resultatet av att ställa dessa nya frågor! Och vid det här laget antar jag att du som läser är väldigt nyfiken på vilka alla de tio frågorna är! Är du det, så kan du läsa hela det inspirerande inlägget här!




Inga kommentarer: