torsdag 24 april 2014

Superreceptet "Turbo gröt"



Här kommer ett superrecept från Jills mat, en sida jag nyligen upptäckt tack vare min syster. Receptet kallas:"Turbo gröt" och är en gröt gjord på smör, grädde och ägg. Namnet kommer av att den går turbosnabbt att göra!

För en portion smälter man 25 g smör i en gryta. Sen tillsätter man 1/2-1 dl grädde och två ägg, samt lite salt och sötning om man vill (jag tar en tsk honung) och vispar tills det kokar upp och blir grötigt och lite kornigt. Det tar ca 1 minut! Klart!

Till gröten har man sedan kanel och ev lite socker om man vill. Jag tycker det smakar väldigt likt mannagrynsgröt.

Idag när jag provade detta på mina barn, dagbarn och fritidsbarn blev det succé på de flesta håll! Tre av barnen gav den betyget 10 av 10 möjliga (en av dem sa "miljoner!") och en av dem utbrast:

"Du måste ge receptet till min mamma!!!"

Mina egna var inte fullt lika exalterade, men gillade det i allafall.

Ikväll hade vi slut på flingor när mina stora pojkar skulle kvällsfika. Då tog jag till denna snabba lösning! På ett par minuter hade de varsin tallrik nyttig mättande gröt framför sig!

Ett superrecept som sagt. Funkar ypperligt till frukost, perfekt mellis eller bra räddare i nöden när hunger plötsligt uppstår i barnskocken från ingenstans.


Inga kommentarer: