söndag 27 april 2014

Vårt första Kanban-möte


För ett par månader sedan läste jag boken Från frustration till flow med lean@home En jätteinspirerande och konkret bok om hur man kan få flyt i hemmet. Jag blev eld och lågor (som jag ju ofta blir) men lyckades på något vis hålla mig lugn och tålmodig tills jag sålt in det hela till mannen och han också hunnit läsa boken.

Så nu, efter många veckor av tålmodigt bidande är vi äntligen i gång! Ikväll inledde vi det hela med att ha vårt första "Kanban-möte" som det heter. Kanban betyder signal på japanska och står i lean@home för att visualisera livspusslet.

Vi har satt upp två genomskinliga whiteboardtavlor på en vägg i köket och rutat in dem med tejp i ett tvåveckors schema. Vertikalt har vi staplar för veckodagarna och horisontalt har vi varje familjemedlem samt en rad för matplanering, en för hemarbete och en för gemensamma aktiviteter.

Under själva Kanban-mötet nu ikväll ställde vi oss runt tavlan hela familjen. Maken berättade först om Kanban-tavlan och dess syfte och sedan tog vi en familjemedlem i taget och fyllde i varje persons tider och åtaganden. Det var makens arbetstider, barnens olika träningar, åtaganden i kyrkan och i pingisklubben mm. Vi skrev in gemensamma aktiviteter, som att vi ska gå till Majbrasan tillsammans på Valborg. Vi skev in matplanering och vilken dag barnen ska hjälpa till med middagen (de hjälper
till en dag var varje vecka). Hemarbetet blev denna vecka "Tabata-städ" varje kväll kl 19:30 och en timmas gemensamt arbete i trädgården på lördag.

På detta sätt blir alla i familjen införstådda med varandras tider. Min man jobbar t ex lite oregelbundet och genom denna Kanban-tavla kan barnen vara beredda på när pappa t ex jobbar kväll och blir inte besvikna som de kan bli när det kommer som en "överraskning" helt oförberett. Det blir lättare att komma ihåg träningar och matcher och att ha med det i beräkningen för annat. Allt blir helt enkelt tydligare och mer överskådligt för alla. Dessutom Kanban-mötet till att stärka familjekänslan då alla är involverade i de övrigas schema och åtaganden. Det ju är det allra bästa med detta tycker jag! Det blir lite lagkänsla över det hela. Lite som ett lagsnack inför en match. Ökar känslan av att vi är en familj och att vi alla hjälpas åt för att få familjen att må bra och fungera tillsammans.

Jag tror att detta blir jättebra! Min man är nu nästan mer inspirerad för detta än jag, vilket bådar gott för att det ska hålla. Kanban-tavlan är bara ett litet första steg. Det finns mycket mer inom lean@home. Men poängen är att bygga långsamt och bestående. Det tänker vi göra! Annars är jag typen som vill för mycket för fort. Och så brakar allt samman efter den inledande explosionen. Men nu ska vi inte jobba så. Min man är precis tvärt om och gör gärna för lite, för sent. Tillsammans blir vi ett perfekt team. Fortsättning följer!







Inga kommentarer: