torsdag 8 maj 2014

Glittrande barnaögon när händerna får leka med färgat ris!


I eftermiddag hade barnen väldigt roligt med färgat ris! Jag bara hällde upp ris i två olika byttor och tillsatte karamellfärg. Grön och rosa var vad som fanns hemma, så de färgerna fick det bli. Sedan öste jag upp det gröna på en plåt med kanter och hade det rosa i en bunke. Tanken var att ett 3-årigt dagbarn skulle få leka och experimentera. Men alla de andra barnen drogs som magneter till det färgade riset med stora glittrande ögon och kastade sig in i leken med liv och lust! Små koppar och färgglada muffinsformar kom fram. Fat och skedar likaså. Snart hade mitt köksbord förvandlats till en restaurang och en godisfabrik!

Det var en sådan glädje att se och höra dem leka så inspirerat och kreativt! Barnen var 3, 6, 7 och 9 år gamla och jag lovar att den största hade minst lika roligt som den minsta. Det gjorde mig extra glad! Så viktigt att även de lite större barnen får utlopp för sitt behov av att förlora sig i lek! De behöver det så väl. Inte minst med tanke på den stress de ofta kan uppleva i sin vardag med skola, många aktiviteter och elektroniska leksaker som sliter i dem för att få deras uppmärksamhet.

Äkta lek, när barnen kommer in i flow, sänker stresshormoner, höjer välmåendet och välbefinnandet och gör att de utvecklas i sin fantasi och kreativitet. Lek är äkta vila för barn. Elektroniska plattor och telefoner är raka motsatsen. Så glad att jag kan få erbjuda en miljö som stimulerar leken för alla åldrar. De flesta av dessa kreativa och härliga idéer får jag från amerikanska bloggar (länkar finns i min bloggroll). Där finns mängder av mammor som precis som jag brinner för sina barn och för det lustfyllda lärandet hemifrån. Ett guldgruva att gräva ur!







Nästa gång jag handlar, ska jag köpa några fler karamellfärger. Gissar att barnen kommer att älska det!



Inga kommentarer: