måndag 5 maj 2014

Harmoni trots ilfärd till affären mitt i matlagningen


I början av blogg100-utmaningen skrev jag att jag kommer att skriva om mat på måndagar. Så har det nu inte blivit, som kanske någon noterat. Jag har lite svårt att skriva saker på beställning så där, utan behöver min kära inspiration. Idag råkade dock lite inspiration för mat komma just på en måndag.

Den kom nämligen farande när mina två döttrar var i full färd med att hjälpa till med middagen. Barnen hjälper till en gång var i veckan och måndagar är Jojjans dag. Men när hon började skala potatis ville Lilla L också vara med. Så klart fick hon det!

Det fattades cremefresh till dagens mat. Sådant brukar ju vara rätt frustrerande att upptäcka när man precis börjat. Men idag blev jag inte frustrerad alls! För jag insåg att mina döttrar blivit så duktiga på att laga mat, att de skulle kunna fortsätta själva medan jag cyklade till affären och handlade. Eftersom jag idag inte hade något recept, då maten var:  "Ugnsstekta kyckling ben med klyftpotatis och en hittepå-röra som maken kom på i lördags", skrev jag helt enkelt ner hur de skulle göra på ett papper. Sen satte jag mig på cykeln och drog.

När jag kom hem ca 15 minuter senare hade Lilla L skalat och klyftat tre stora potatisar och Jojjan tagit ur kycklingen ur förpackningen, gjort i ordning den, satt in den i ugnen och satt på en timer för att hålla koll på tiden. Jag kunde då bara hoppa in och fortsätta där de var. Matlagningen bromsades inte upp av min ilfärd (eller jag cyklade faktiskt i godan ro, njutandes kvällssolen) till affären utan fortskred utan min hjälp. Fantastiskt!

I början när de började hjälpa till, tog matlagningen ju mycket längre tid eftersom man måste visa och låta dem prova osv. Men den tiden är så väl investerad! Inte bara har jag fått värdefull samvaro med barnen när vi gör mat tillsammans, utan också barn som nu börjar bli allt mer självgående och faktiskt är till riktig hjälp i köket!

Passar här också på att dela med mig av vår matsedel denna vecka:

Måndag: Ugnsstekta kycklingklubbor, klyftpotatis och röra gjord på rivna morötter och rivet äpple, en rejäl klick cremefriche, en rejäl klick philadelphiaost (honung) samt salt och peppar.

Tisdag: Linssoppa (supergod, fråga mig om receptet om du vill ha det)

Onsdag: Gulaschsoppa - min paradrätt (fråga gärna om recept)

TorsdagMandeltorsk

Fredag: Tacos

LördagFänkålssoppa och tunnpannkakor ( om barnen inte gillar soppan)

Söndag: Enkel kycklinggryta (fråga om recept) med färsk pasta. Grilla om fint väder.

Inga kommentarer: