söndag 18 maj 2014

Idag har jag agerat fågelmamma minsann!


Idag fick jag göra något jag aldrig gjort tidigare! Jag fick mata en liten fågelunge!

Vi var vid grillplatsen utanför min mammas lägenhet och skulle grilla tillsammans med mina föräldrar. Så säger Lilla L plötsligt att hon hittat en fågelunge! Och mycket riktigt. I gräset låg en liten fågelunge och såg så sårbar och ensam ut. Pep och ropade på mat gjorde den också. Jag gick då till närmaste rabatt och började gräva i jorden efter mask. Snart hittade jag en och gick till lilla fågelungen med den. Ungen gapade stort och slukade girigt masken! Sen började den pipa efter mer mat. Jag och Lilla L letade fler maskar och gav den två till. Jag trodde ungen var övergiven och försökte hjälpa den på detta vis.

Men sen hittade vi en till unge i gräset. Den var dock lite rädd och vågade inte ta emot mask från mig. Lite senare när vi satt och åt upptäckte jag att ungarna inte alls var övergivna. Två vuxna fåglar höll koll på dem och kom med mat då och då. Skönt! Då insåg jag också att det var en björktrastunge jag matat. När jag senare läste lite om dem, stod de att de föredrar daggmask till föda. Jag hade serverat favoriträtten med andra ord!

Men jag tycker det var konstigt att ungarna låg helt oskyddade på marken på detta vis! Någon kan ju lätt råka trampa på de små ungarna som ligger i gräset och de är ju ett lätt byte för en katt eller något annat djur. Kära fågelmamma, du borde ta hand om dina små bättre än så!

Rolig upplevelse var det i alla fall och de är flygfärdiga efter bara 11-15 dygn efter kläckning, så förhoppningsvis kan de snart flyga och komma upp i skyns och trädkronornas trygghet.

Inga kommentarer: