fredag 30 maj 2014

Juldagen eller en regnig sommarlovsdag










 



Igår "hade" jag lördag. Kändes som en lördag på alla vis; mysfrukost med hela familjen, kaffe på
altanen med älskade mannen min och sen titta på Noahs fotbollsmatch. När vi kom hem var jag nära att dra igång lördagsstädningen! Men sen besinnade jag mig och insåg att det var helgdag och Kristi himmelsfärdsdag.

När jag vaknade i morse kändes det istället som juldagen ungefär. Jag hade den där trötta sega goa känslan man brukar ha just på juldagen. Alla sov länge och somliga skrotade runt i nattlinne och morgonrock hela förmiddagen. Frukosten åt vi vid 10 och sen spelade vi "7 wounders" allihop. När jag satt där och spelade och tittade ut på det stilla försommarregnet, kändes det istället som en skön sommarlovsdag utan några åtaganden på schemat. Skön känsla!

Dock kan jag känna mig lite frustrerad över att känna mig så seg och overksam, men jag försöker intala mig att det är dumt att kämpa emot och istället ta vara på vilan och hoppas att den resulterar i energi och kraft en annan dag. Och jag får annat av värde gjort. Att spela spel med hela familjen är ju värdefullt och relationsbefrämjande. Att sedan sätta sig i bästa läsfåtöljen och läsa Kulla Gullas sommarlov för Jojjan i nästan en timme är oerhört dyrbart det med. Dessutom njuter jag kolossalt av det själv!

Min önskan är att jag också ska ta mig ut och till stan för att hälsa på min älskade pappa. Just nu känns det dock som ett oöverstigligt projekt, så jag vet inte om det blir av. Det finns ju en ledig dag imorgon också..

Framför allt ska jag idag vinnlägga mig om att inte låta den krävande lilla "borde-rösten" förstöra min vilodag. Viktigare än något är att bevara mitt hjärta och sinne i frid. Och det låter sig bara göras om jag slutar lyssna på den krävande rösten och istället vågar lita på den stilla brisen inom mig som säger att jag faktiskt får vila som ett litet fattigt barn i Guds kärleksfulla armar. Idag och alla dagar.



Inga kommentarer: