onsdag 7 maj 2014

Läsa kärleksbrev till morgonkaffet

I morse när jag vinkat av skolbarnen och satt kvar med min kaffekopp vid köksbordet, kände jag mig så där lite ynklig och behövande. Hade vaknat med halsont och kände mig allmänt risig och trött. Jag bläddrade förstrött i en tidning, men kände att det jag skulle behöva var att läsa ett kärleksbrev. Ord från någon som känner mig utan och innan och som ändå älskar mig precis som den jag är. Några ord av uppmuntran och kärlek att styrka mig med inför min arbetsdag. Tänk så skönt det skulle kännas. Som en varm kram.

Då kom jag på att jag ju hade ett sånt brev till hands. Jag gick och hämtade min bibel och kände att här är ju orden jag behöver. Här är ord från en som älskar mig gränslöst och alltid tror på mig, hur eländig jag än kan vara. Tänk att jag ständigt och jämt får läsa hans kärleksbrev till mig. Och varje gång är orden som nya och talar mildt och kärleksfullt rakt in i mitt törstande hjärta. Det är förunderligt. Lyssna bara till dessa hans ord:



HERRE, du utrannsakar mig
och känner mig.
Om jag sitter eller står, vet du det,
du förstår mina tankar
fjärran ifrån.
Om jag går eller ligger,
utforskar du det,
med alla mina vägar
är du förtrogen.
Innan ett ord är på min tunga,
vet du, HERRE, allt om det.
Du omsluter mig på alla sidor
och håller mig i din hand.
En sådan kunskap
är mig alltför underbar,
den är så hög
att jag ej kan förstå den.
Vart skall jag gå för din Ande,
vart skall jag fly för ditt ansikte?
Om jag far upp till himlen,
är du där,
bäddar jag åt mig i dödsriket,
är du där.
Tar jag morgonrodnadens vingar,
gör jag mig en boning
ytterst i havet,
skall också där din hand leda mig
och din högra hand fatta mig.
Om jag säger:
"Må mörker falla över mig
och ljuset bli natt omkring mig",
så är inte mörkret mörkt för dig,
natten skall lysa som dagen
och mörkret vara som ljuset.
Du har skapat mina njurar,
du 
sammanvävde mig
i moderlivet.
Jag tackar dig för att jag
är så underbart skapad.
Ja, underbara är dina verk,
min själ vet det så väl.
Benen i min kropp
var ej osynliga för dig,
när jag formades i det fördolda,
när jag bildades i jordens djup.
Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outvecklat foster.
Alla mina dagar blev skrivna
i din bok,
de var bestämda
innan någon av dem
hade kommit.
Hur outgrundliga a är inte
för mig dina tankar, Gud,
hur stor är inte deras mångfald!
Skulle jag räkna dem
är de fler än sandkornen.
När jag vaknar är jag ännu hos dig.

Psaltaren 139:1-18

Inga kommentarer: