fredag 9 maj 2014

Plättlätt och roligt att lära sig läsa med ordbilder!



Ju mer jag och Lilla L leker med ordbilder, ju mer inser jag hur genialt det är! Jag kan bara inte fatta att man inte jobbar på detta sätt med läsinlärning i svensk skola! Att ge barnen möjligheten att kunna en lång rad ordbilder, skulle ju underlätta läsningen enormt! Det är ju urjobbigt rent ut sagt för en liten nybörjare att sitta och stava sig igenom varenda ord i en text. Och man riskerar ju att döda läsglädjen direkt. Varför frågar jag mig?

Hur som helst får min lilla tjej här hemma i alla fall förmånen att lära sig att läsa på ett lättsamt och roligt sätt. Hon har inte varit speciellt intresserad av det alls. Utan tyckt att det är för jobbigt. Hon har sagt att hon genast vill kunna läsa så bra som mig. Riktigt så smidigt funkar det ju inte, men sedan vi började med att på olika sätt träna på ordbilder, har läsglädjen ökat i takt med att hon snabbt fått ett helt annat flyt när hon läser.

Idag har jag varit ledig och haft hela förmiddagen ensam med henne. Det är det mysigaste som finns! Ute har det spöregnat hela dagen och jag är förkyld och krasslig. Att stanna inne och göra ett ordbildsmemory tillsammans verkade därför som den perfekta sysselsättningen.

På engelska finns det listor på de vanligaste orden för barn att lära sig. Jag tittade på den här  listan och översatte till svenska. Sexton av orden gjorde vi ett ordbildsmemory av.



Först skrev vi orden i ett dokument och förstorade dem till stl 72. Ord med fler än fyra bokstäver fick en lite mindre storlek för att alla ord skulle bli ungefär lika stora och passa storleken på ett memorykort.
Här fick Lilla L träna på att skriva i ett ordbehandlingsprogram och att använda musen när hon skulle förstora och förminska olika ord. Bra för henne som sällan eller aldrig sitter vid en dator. Därefter visade jag henne hur man skriver ut och så var det dax för nästa steg. Nämligen att måla baksidan på pappren så att memorykorten skulle få en snygg baksida.



Vi valde grönt och målade i mjuka svängar över papperet för att få en lite mer spännande yta. För ytterligare glans, sprayade jag på lite tunt med guldfärg också.



Medan färgen torkade passade vi på att göra lite annat och äta lunch. Efter lunchen var pappren torra och redo för lamminering. En lamineringsapparat kan man köpa på t ex Clas Olsson. Väldigt kul att ha om man gillar att göra eget material hemma. Sen var det bara att klippa ut orden och vårt memory var klart!


Jag har redan tidigare gjort ett annat ordbildsmemory, så nu har vi två. Jag planerar att göra ännu fler med utgångspunkt från de ord som finns på listan jag länkade till ovan. Detta sätt att lära sig ordbilder har nämligen visat sig vara mycket effektivt! Redan efter att vi spelat det första memoryt två-tre gånger, kunde Lilla L alla orden. Det nya spelade vi en gång när det var klart och redan efter den första gången kunde hon de flesta av orden. Snacka om genial inlärning! Efter att vi spelat kläckte hon själv en ide för ett kommande memory; att ha ord som låter j men stavas med g. Smarta unge! Klart vi ska göra ett sånt! Och även memoryn med olika Tj-ljud. Möjligheterna är ju oändliga. Vips blir läsinlärning och svensk grammatik lätt som en plätt och roligt som en lek!

Inga kommentarer: