måndag 12 maj 2014

Sesambullar och veckans mat



Idag är jag äntligen på benen igen! Har inte känt mig helt frisk, men börjat känna mig som mig själv igen. Så skönt!

Under dagen har jag tagit det rätt lugnt, då krafterna inte varit helt tillbaka. Har roat mig (och de i familjen som sett mig) med att hitta på ordsånger. Pedagogiska sånger som lär barnen ordbilder. Har sjungit och apat mig och fått någon stackars familjemedlem att filma mig med ipaden. Sånt tycker jag är vansinnigt roligt! Det värsta är att jag går på inspiration då och inte riktigt hinner hejda mig innan orken tar slut. Nio små sånger fick jag ihop innan jag kroppen sa totalt stopp. Någon av dem ska jag lära dagbarnen imorgon. Blir roligt att se vad de tycker. Maken tycker att jag ska starta en youtube-kanal där jag lägger ut sådana här sånger och annat jag hittar på. Vet inte jag. Känns lite främmande och läskigt. Vi får se.

Ikväll fick jag rycket att prova ett recept på LCHF-bröd.  Det var väldigt enkelt att göra och såg smarriga ut när jag tog ut dem ur ugnen. Först smakade de inte så bra, men då insåg jag att de varit inne i ugnen för kort tid (vår ugn är väldigt seg) och när de gräddats i tio minuter till, blev de mycket bättre! Makens betyg var "helt okej!". Kommer säker göra dessa fler gånger. Är ju gott att äta macka ibland. Men jag försöker undvika mjöl och då är detta bröd perfekt som alternativ.

På något mirakulöst sätt fick jag ihop en matplanering för veckan också. Trodde aldrig jag skulle orka det, men det gjorde jag och här kommer den:

Måndag: Linssoppa med en klick cremefraiche, knäckebröd, smör och ost.
Tisdag: Köttfärslimpa, potatis, sås, någon grönsak.
Onsdag: Fylld rödspätta, kokt broccoli
Torsdag: Gulaschsoppa, bröd, smör, ost
Fredag: kycklingben i ugn, klyftpotatis och Anthons hemgjorda röra

Helgen vet jag inte än.

Nu ska jag lägga mig tidigt, så att jag orkar med alla goa barn som kommer hit imorgon.

Ha en fin vecka allesammans!

Inga kommentarer: