lördag 17 maj 2014

Världen bästa grej! Jag är euforisk!


Åh! Jag har kommit på världens bästa grej! Jag ska läsa engelska barnböcker för Jojjan; min äldsta dotter som är nio år.

Det hela började med att hon såg hur jag och Lilla L jobbar med ordbilder. Då föreslog hon att hon och jag ska jobba på ett liknade sätt med engelska ord. Den idén tände jag såklart genast på! Jag började med att göra kort med de mest vanliga engelska orden utifrån en Dolch Sight Word list. Dem lärde hon sig snabbt (ca 15-20 ord). Jag föreslog sen att vi kunde låna enkla böcker på engelska att läsa och jobba med. Hon tyckte det verkade kul.

Så idag när vi var på biblioteket påminde hon mig om att vi skulle låna någon bok på engelska. Jag föreslog då att vi kunde ta en bilderbok hon hört på svenska. Det blev Pippi Långstrump, eller Pippi
Longstocking som den ju heter på engelska. Hon samtyckte.

Efter lunchen satte vi oss i solen i vår älskade fårhage och började. Hon tyckte att vi skulle ta en sida
per dag som hon skulle lära sig läsa och förstå. Jag föreslog dock att jag läser flera sidor högt för henne och översätter fortlöpande och så kan vi ju utöver det fokusera på en sida i taget med olika ord som är bra att träna lite extra på. De orden kan vi göra t ex memoryn, roliga sånger eller något annat sådant kul av. Ingen glosträning i vanlig bemärkelse alltså. Hon gick med på förslaget och jag satte igång att läsa.

Och nästan genast insåg jag hur effektiv inlärning detta kommer att bli! Hon får hela tiden höra engelskan och får på så sätt naturligt en känsla för uttal och ordföljd, utan att man behöver jobba aktivt med det. Hon kommer av bara farten uppsnappa och lära sig fler och fler ord allteftersom vi läser och översätter och orden återkommer.

 Åh jag blir alldeles lycklig av detta! Får en sådan kick av att få lära mina barn saker på ett roligt och
inspirerande sätt! Dessutom får vi ju en massa härlig tid tillsammans! Detta har jag ett sånt eget inre
driv för, att jag kommer att söka upp henne ofta och föreslå att vi läser eller spelar engelska-memory
eller nått annat. Hon kommer då uppleva att jag vill vara med henne. Och det kommer att stärka anknytningen emellan oss och befästa känslan av att vara älskad hos henne. (Det här tror jag - som en liten parentes i sammanhanget - är ett bra sätt att få mycket tid med sina barn; detta att hitta något som man själv tycker är roligt och göra det tillsammans med barnet. Då blir det en äkta glädjefylld gemenskap som inte tar kraft, utan i stället ger kraft. Jag försöker hitta något sådant speciellt med alla mina barn.)

Samtidigt som vi då får all denna värdefulla tid tillsammans, får hon också ett försprång i engelskan. En fantastisk win-win situation!

Själv utbrast hon glatt lite senare när jag skulle skjutsa henne till ett kalas:

"Nu kommer ju jag att tycka att engelska i skolan är lätt!" 

"Precis!", sa jag.

Målsättningen är nu att läsa högt ur engelska barnböcker för henne en stund varje dag. Tänk vad roligt och bra detta kommer att bli! Min starka önskan att hemskola mina barn, får ju också på detta sätt utlopp. Jag är euforisk!


Inga kommentarer: