söndag 1 januari 2017

Varför vill de inte ha en mamma?

Ja, precis så sa en katolsk vän till mig när jag försökte förklara varför protestanter har det så svårt med Katolska kyrkans syn på jungfru Maria. Och hon såg ut som ett levande frågetecken ju mer jag försökte förklara. Jag insåg snart att för en katolik är det helt obegripligt att det skulle vara att häda eller göra något annat fel när man vänder sig till sin andliga mor Maria.

Jag börjar mer och mer förstå varför.

När jag för snart tre år sen började närma mig den katolska tron, var det faktiskt Maria som först föll på plats för mig bland alla för protestanter knepiga lärofrågor. Jag läste till att börja med Wilfrid Stinissens bok "Maria i Bibeln - i vårt liv". Jag läste i bön och med ett öppet hjärta. Somligt var lätt att förstå, annat svårare. Men genom läsningen upplevde jag tydligt att Den helige Ande var med mig och påminde mig om olika bibelord och bekräftade inombords att det jag läste om Maria var sant.

Men ändå var det med stor bävan jag gjorde mina första trevande närmanden till Maria. Och jag bad innerligt till Gud att förlåta mig om jag gjorde fel i att tala med henne. Men jag upplevde bara frid. Och jag upplevde så småningom att jag fått en mamma! En mamma att krypa upp i knät hos när jag behövde tröst. En mamma att be om hjälp i vardagens bekymmer. En mamma att lämna över tunga böneämnen till. Jag såg att jag verkligen fick vara hennes lilla barn. Precis som mina barn ibland behöver mammas knä och famn, behöver jag min andliga mor Marias famn.

Men räcker det inte med Jesus, hör jag alla mina kristna vänner, släktingar och bekanta invända högljutt! Varför räcker det inte med Jesus?

Och jo. Visst räcker det med Jesus! Men ändå har jag så förunderligt erfarit att Maria också behövs. Hon har faktiskt blivit ovärderlig för mig på den sista tiden. Jag är själv förundrad. Jag undrar själv varför jag så lätt får bönesvar när jag ber henne att be till min Herre Jesus för olika saker. Jag undrar förundrat över varför det kristna livet har blivit så mycket lättare sedan jag lärde känna Maria? Jag förstår det inte själv. Men tydligt för mig har blivit att Jesus bara ler mot mig och är glad att dela med sig till mig av sin mamma.

Och det blir inte alls så som man som protestant är rädd för; att Maria tar Jesu plats och skymmer honom. Tvärt om! Hon för mig NÄRMARE Jesus! Hennes uppgift är faktiskt att föra människor till sin son. Hon skulle aldrig drömma om att ta uppmärksamheten ifrån honom. Och aldrig gå med på att man tillbad henne! Jag var själv rädd för detta i början. Att det skulle bli att jag började be till Maria i stället för till Jesus. Men så blir det inte! I stället har kärleken till Jesus blivit än mer brinnande i mitt hjärta! Det är liksom ingen motsättningen mellan Jesus och Maria. Utan Maria hjälper mig att älska Jesus mer och förtrösta på honom ännu mer än tidigare.

Det som också är så bra med Maria, är att jag så lätt kan vända mig till henne när jag känner mig trotsig, sur, trött och eländig och inte alls i form för att be. Då tänker jag mig att jag slänger mig i Marias knä och så säger jag. "Be för mig! Hjälp mig att bli mer mild till sinnes, hjälp mig att vara osjälvisk och kärleksfull. Hjälp mig att vara snäll!" Och så försöker jag inte i min egen kraft liksom strama upp mig och bli lite bättre. Nej, jag bara sitter kvar i hennes knä och låter henne be för mig, fylla mig med sin moders kärlek och sen när jag "tankat" klart kan jag hoppa ner från hennes knä och bemöta mina medmänniskor på ett mer moget och kristuslikt sätt. Precis som när min egen lilla flicka är trotsig, sur och arg och jag tar upp henne i min famn och bara är hennes mamma. Som mamma låter jag mitt arga, trotsiga, sura, ledsna barn bara tanka min kärlek utan krav. Och på något förunderligt sätt blir barnet mildare och mer sig själv igen och kan sen springa iväg och bemöta sina syskon och föräldrar på ett mognare och trevligare sätt. Ja på ett mer Kristuslikt sätt faktiskt.

Precis som min varma famn hjälper mitt barn att bli mer sig själv, hjälper Maria mig att bli mer mig själv igen. Bli mer sann människa, bli mer lik sin son Jesus som är sann Gud och sann människa.

Inga kommentarer: